Montag, 27. Mai 2013

Oodi keittotaidottomille

Kun ruoanlaiton lahja oli jaossa niin minä olin kulman takana lukemassa bussiaikataulua. Ensimmäisestä hiekkakakusta lähtien, läpi koulun kotitaloustuntien ja myöhemmin aikuisiässä jokainen meistä lienee kerännyt omanlaisiaan kokemuksia kokkauksen saralta. Jonkun kohdalla ruuasta ehkä tuli harrastus, toinen kokkaa muuten vain hyvin, kolmas ei osaa kokata mutta haluaisi oppia.

Itse elin pitkään siinä uskossa, että kuuluisin tähän kolmanteen ryhmään. Kuitenkin kun lauantaina keitin spagettia ja vesi kiehui yli, kun jälkikäteen piti taas raapia palanutta pastankeittovettä liedestä, kun avasin sen Barillan valmiskastikepurkin ja lusikoin sitä spagettiannoksen päälle, niin totuus iski minuun kuin tietoisuus siitä, että levy jäi päälle. Olen keittotaitojeni suhteen taantunut ja hyvä näin. Ihailen muita, jotka kokeilevat reseptejä ja osaavat tehdä nopeasti hienoja annoksia siitä, mitä kaapissa sattuu olemaan. Mutta minä kokkaan iloisesti huonosti, enkä ainakaan lähiaikoina aio parantaa olemattomia taitojani.

Olen se kokkikoulun osanottaja, joka tulkitsee lihapullataikinan reseptin kohdan "lisää sipulipussikeitto" niin, että keittää pussikeiton valmiiksi pussin ohjeen mukaan ja mielenkiinnolla kyselee kurssin vetäjältä, että eikö tämä 500 gramman lihapullataikina tule hieman vetiseksi kun siihen laittaa kaksi litraa keittoa. Olen se henkilö, joka kustantaa kebabravintolan omistajan kesäloman, olen pitsakuskille se tuttu kasvo, olen se kantava voima joka yhdessä ruokaa laitettaessa ilmoittautuu vapaaehtoisesti pilkkomaan sipulia ja tekee sen antaumuksella. En kokkaa hyvin ja olen ylpeä siitä.

Olen tullut siihen tulokseen, että on todennäköisesti olemassa ihmisiä, jotka ovat geneettisesti joissakin muissa asioissa kuin ruoanlaitossa hyviä. Kun puuttuu ruoanlaittogeeni niin keittotaidon puute ei johdu yrityksen puutteesta. Sallikaa minun kertoa esimerkkinä erään leivän kärsimystarina. En tiedä mikä minuun iski kun yhtenä päivänä mieleeni tuli, että alankin itse leipomaan leipää. Pimahdin, vintti pimeni, kupit tippuivat yläkomerosta, muumit poistuivat laaksosta. Internetistä tilasin leipäreseptikirjan ja ohjeen mukaan aloin kasvattamaan hiivataikinaa, jota piti ruokkia tasaisesti aina 12 tunnin väliajoin. Muistin kaksi ensimmäistä kertaa ja taikina kasvoi lupaavasti, mutta lopulta se homehtui hoidon puutteessa ja minun piti heittää Hermanni menemään.

Leipäkirja ei ollut silti turha ostos, mies lupasi kasvattaa taikinan valmiiksi. Elämässä erityisen arvokasta on, että jokaisella on omat vahvuutensa. Joku osaa loihtia maittavia ruoka-annoksia, joku osaa olla ruokavieraana.

5 Kommentare:

  1. Minä olen aina tykännyt kokkaamisesta aina koulun kotitaloutunneilta lähtien. Olin nirso lapsi ja sitten päätin, että teen "oman" makuisiani ruokia.Nyt vanhemmiten olen kyllä aikalailla laiskistunut, mutta ruuanlaittotaipumus on periytynyt tyttärelle.

    Olen sitä mieltä, että jokainen tehköön sitä mistä on kiinnostunut. Sinulla on muita hienoja saavutuksia elämässä. Ei kaikkien tarvitsekaan olla kiinnostuneit ruuanlaitosta.

    Ava

    AntwortenLöschen
  2. Minäkin pitkään luulin olevani keittotaidoton. Ihmeekseni olen nyttemmin alkanut löytää sisäistä masterchefiäni. Ruuanlaitto ja leipominen on oikeastaan tosi hauskaa, siihen vain pitäisi olla kunnolla aikaa -mitä taas minulla ei ole! Tällä hetkellä olen erikoistunut kakkuihin ja piirakoihin. Kts. fb:n ruokapäivitykseni.

    L.

    AntwortenLöschen
  3. Nauroin ääneen. Keittotaidon geeni on tehnyt tilaa kirjoittamisen taidon geenille ja hyvä niin!

    VE

    AntwortenLöschen
  4. Muistelen leiponeeni hamassa nuoruudessani opiskeluaikana sämpylöitä. Iloisesti pyörittelin taikinaa, ja uunista tuli ihan kelpo syötäviä.
    Nyttemmin en ole vuosikymmeniin sämpylöitä valmistanut, kun kaupasta saa niin hyviä. Ja Saksassa käydessäni suuri iloni on heti herättyäni kipaista lähimpään leipomoon ostamaan 6-7 eri sorttista sämpylää - voi miten osaavatkin olla hyviä!
    Yksi ruoanlaiton laji minulla kuitenkin on nykyisin (ennen opiskelijana siihen ei kyllä olisi ollut mahdollisuuksiakaan): paistan pihvejä (vain naudanlihasta). Ja uskallan väittää olevani jopa aika hyvä siinä lajissa. Joskus ravintolassa supatan hiljaa vaimolleni, että minä olisin kyllä paistanut maukkaammat pihvit.
    Mitäs me pitserioiden ja leipomoiden tukijat; meitä tarvitaan pitämään kansantalous tasapainossa. Yksi ostettu sämpylä ja pitsa on ehkä pisara kansantalouden meressä mutta kun meitä on paljon, olemme merkittävä tukijoukko. Joten haukatkaamme hyvällä halulla sämpylää (kaupasta ostettua) ja olkaamme iloisia ja tyytyväisiä!

    Dr. T

    AntwortenLöschen
  5. Ava: Kuulostaa hyvältä päätökseltä tehdä itse sellaista ruoka mistä varmasti itse tykkää! Hienoa, että keittotaito on välittynyt teillä eteenpäin, ehkä saat siis vierailulla laiskotella ja nautiskella tyttären tekemistä ruuista :)

    L: Siis sinusta on kehkeytynyt varsinainen masterchef viinin asiantuntemusta myöden!! Varaan osingon sun tekemiin piirakoihin ja kakkuihin kun nähdään seuraavan kerran!

    VE: Kits, kiva jos tykkäsit lukea:)

    Dr.T.: Sinulla on selvästi ruuanlaittogeeni kun saat noin haastavan alalajin onnistumaan kuin pihvien paiston. Ja tiedän että ne on muuten maailman parhaat pihvit! Mutta nostakaamme tohtorinhattua sille, että tuemme pitserioita ja leipomoita, vaikka toki jokainen huusholli myös ruoka-aineostoksilla kantaa myös kortensa kansantalouden kekoon. Sanonpa vain että kukin taaplaa tyylillään!

    AntwortenLöschen

Kiva kun kommentoit!