Dienstag, 17. September 2013

Tuntematon taiteilija

Isosiskoni mallin mukaan minä pidin muutama vuosi sitten syntymäpäivänäni juhlat, joihin toivoin vieraiden tuovat tuomisena oman ohjelmanumeron. Tietovisa, musiikkiesitys, tanssi, runo, ihan mitä tahansa. Tämä "syntymäpäivägaala" on jäänyt mieleeni yhtenä parhaimmista synttäreistäni.

Juuri tänään, noin viitisen vuotta myöhemmin ja syntymäpäiväänkin on vielä pari kuukautta, tulee minulle mieleen tämä syntymäpäiväjuhla siksi, että kirjoituspöydän ja blogikirjoituksen ääressä saan tänäänkin nauttia erään vieraan silloisesta ohjelmanumerosta. Sairaanhoitajana työskentelevä ystäväni, joka ei omasta mielestään "osannut mitään", antoi minulle juhlien jälkeen lahjaksi omatekemänsä syntymäpäiväni kuvituksen. Kuva on piiretty A3 -paperille hiilellä ja lyijykynällä ja kehystetty puukehyksin, jotka ystäväni maalasi vaaleanpunaiseksi. Iloisen muistojen lisäksi tämä kuva kertoo siitä, että jokaisella ihmisellä on omat lahjansa ja taitonsa. 

Töissä ja ihan arkipäivässäkin huomaan muuten usein, että ihmiset ovat valitettavasti aika tehokkaasti omaksuneet maailman turhimman lauseen "omakehu haisee". Haluaisin vastapainoksi kielenkäyttöön lentävän lauseen, wanhan kansan sanonnan: "omakehu päivässä pitää psykologin loitolla". 

 Missä sinä olet hyvä? Mistä saat kehuja muilta?



6 Kommentare:

  1. Vai ei tuo kuvan tehnyt henkilö osannut mitään. Ihmisillä on kummallisia vääriä luuloja itsestään.

    Minä saan joskus kehuja siitä, että osaan riimitellä syntymäpäivä- ja muita runoja ystäville. Ne eivät ole mitään varsinaista sanataidetta niinkuin "oikea runous", mutta keksin melko helposti riimejä ja olen usein tehnyt laulun johonkin tuttuun melodiaan.

    Ava

    AntwortenLöschen
  2. Kuva on ihastuttava! Sinä on varmasti paljon muistoja, joita me emme tiedä. Tunnistan kuitenkin oikean reunan sohvallaistuvan onnellisen pariskunnan. Paras muotokuva heistä ikinä!

    Minä olen aika hyvä järjestelemään asioita, joskus se menee ööveriksi lähimpien mielestä.

    Olen kuullut aikaisemman kommentoijan riimittelyjä ja täytyy sanoa, että hän on ihan mahtava siinä lajissa. Odotan seuraavia merkkipäiviäni ihan sillä mielellä että ehkä saan itselleni omistetun Avan riimityksen! Vink vink...

    AntwortenLöschen
  3. Hieno hiilipiirros! Katselin kuvaa ja mietin, mitä kaikkea kivaa syntymäpäivillä onkaan tapahtunut. Ennen muuta kuvasta välittyy minulle spontaani juhlailo ja välittäminen. Blogistin mainitsema Wanhan kansan aforismiin "omakehu päivässä pitää psykologin loitolla" liityen olen tilannut itselleni ilmaisen päivittäin spostiini ilmestyvän sivuston, Positiivari-nimisen. Olen monta kertaa siitä löytänyt vinkkejä, joihin blogisti Dr. Gutwillkin saattaisi mieltyä.
    Minä muuten arvelen löytäneeni synttärisankari Gutwillin piirroksen oikeasta alakulmasta. Jotenkin vaan tuntui siltä!

    Dr. T

    AntwortenLöschen
  4. Ava: Tuollaiset riimit ovat minusta aina syntymäpäivien, häitten yms. suola, on kiva kuunnella ihmisten keksimiä omia riimityksiä etenkin tuttuihin lauluihi. Itsekin riimittelen mielelläni ja hauskuutan sillä muita ja etenkin itseäni!

    Paavalinkukka: Dr. Gutwill ei istukaan sohvalla vaan on tosiaan oikeassa alakulkmassa kuten Dr.T jo tunnisti! Hyvin järjestetty on jo puoliksi tehty että antaa mennä vaan. Joskus järjestely saattaa olla jopa kaikkein mukavinta hommaa, mukavampaa kuin itse häppeninki.

    Dr.T.: Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo Positiivari, täytyypä tutustua siihen. Hiilipiirroksessa on mm. soittoa, laulua, tanssia ja akrobatiaa. Ja kyllä, Gutwill on oikeassa alakulmassa tyytyväisenä nauttimassa synttäreistä!!

    AntwortenLöschen
  5. Synttäripiirros on mahtava! Ja wanhan kansan aforismi on varsin pätevä.

    Minua kehutaan hyväksi (italialaisen) kahvin keittäjäksi ja tekemisen keksijäksi.

    Sis

    AntwortenLöschen
  6. Sis: Tämä hyvän kahvin keitto olisi ihana taito osata!! Itse pääsin kahvinkeitosta yliopistolla töissä, kun työkaverit olivat pari kertaa maistaneet sitä minun keittämääni kahvia niin minut pistettiin kahvinkeittopannaan. Ja se oli sentään ihan normaali kahvinkeitin eli vielä helpompi vaikeusaste kuin italialainen kahvi!

    AntwortenLöschen

Kiva kun kommentoit!